perjantai 24. maaliskuuta 2017

Sokerikoukussa

Huhhuh. On aika hirvittävää huomata, miten sitä voikaan ihminen olla koukussa niinkin "arkiseen" asiaan kuin sokeriin. Mä olen aina ollut ihan hirveä herkkuperse, ja mä voin syödä makeaa ihan tolkuttoman määrän kerralla. Mikään suolainen ei houkuta mua niin paljon kuin joku suklaaherkku. Viime aikoina mun herkuttelu lähti kuitenkin jo omastakin mielestä vähän lapasesta, kun ylimääräistä herkkua tuli syötyä vähän joka tilanteessa. Perjantain kunniaksi. Maanantain tsempiksi. Kahvin kaverina. Pahan mielen parantajaksi. Hyvän mielen jatkoksi. Ja lista vain jatkuu..
Olen siitä onnellisessa asemassa, että mä en ole juurikaan lihoavaista sorttia, vaikka söisin mitä. Toki aina kilo tai pari tulee, helpostikin, mutta en (ainakaan vielä) onnistunut lihottamaan itseäni kilotolkulla huonosta syömisestä huolimatta. Tietysti liikuttua tulee hyvin paljon, niin töissä kuin vapaa-ajallakin.


Nyt alkoi kuitenkin itseäkin jo harmittaa tämä jatkuva mässääminen ja ihan äkillisenä päätöksenä, mulla alkoi tiistaina sokerilakko. Lähinnä kuitenkin tämä projekti taitaa olla nimellisesti herkkulakko, sillä sokeriahan on nykyään aivan kaikessa, ja suurin tarkoitus mulla nyt olisi päästä edes siitä lisätystä sokerista eroon. Voin kertoa, että tiukkaa on tehnyt, ekasta päivästä saakka. Mutta houkutuksilta ollaan pystytty välttymään, eikä edes kaapissa olevan suklaamunat ole saaneet mua sortumaan! 
Olen pyrkinyt lisäämään ruokavalioon enemmän kasviksia ja jättämään kylmästi pois hiilareita. Vaikka en mikään kova leivän syöjä olekaan, niin kauranäkkileipä on sellanen, josta en kyllä pysty luopumaan. Uusi tuttavuus, ja aivan törkeän hyvää. Olkoot se sitten mun suklaani korvike. 
Alkuperäinen tavoitteeni oli olla 7 päivää ilman lisättyä sokeria, mutta katsotaan millaisiin tuloksiin tässä vielä päästään. Muutama vuosi sitten kun söin tosi säntillisesti, en muista edes himoinneeni herkkuja. Jos niitä söin, niin syöminen ei ollut millään tapaa säännöllistä. Pyrkimys olisi ehkä päästä sellaiseen tilaan - herkutella saa, mutta kohtuudella! Olisi ihana näyttää siltä, mikä omaan silmään hyvältä näyttää ja ennenkaikkea tuntea olonsa kaikkea muuta kuin turvonneeksi ja väsyneeksi. Sokerihiiri jatkaa siis tsemppaamista ja taistelua herkkuja vastaan. Sen kunniaksi suunnataankin Reinon kanssa lenkille aurinkoisen perjantain kunniaksi ;)

♥ jutta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti